Coronavirus: biedt jouw reis- of annuleringsverzekering dekking?

Antwoord op een aantal veel gestelde vragen

De lijst met plaatsen waar het Coronavirus is gesignaleerd wordt steeds langer. Logisch dat er dan ook veel vragen zijn over het annuleren van reizen naar deze plekken. In deze blog leg ik (Radboud Verdiesen, schadebehandelaar) uit welke verzekering in welke situatie dekking biedt. Wil je weten wat jij op jouw verzekering kan claimen? Of heb je andere vragen? Dan kan je altijd contact opnemen met mij en mijn collega's via 0162-475675 (bellen of WhatsApp) of door te mailen naar schade@geerts.nl.

Situatie 1: annuleren vanwege het Coronavirus vóór je op vakantie gaat

Allereerst is het belangrijk dat je een annuleringsdekking hebt. Heb je dit niet? Dan kan je sowieso niks claimen. Maar ook met een annuleringsdekking op je reisverzekering krijg je de annuleringskosten lang niet altijd vergoed. De meeste verzekeraars zien een virus namelijk niet als geldige reden om een reis te annuleren of eerder af te breken. Het verschilt per verzekeraar en per het soort dekking dat je hebt. Bij enkele verzekeraars kan je de kosten bijvoorbeeld alleen claimen als je een allrisk dekking hebt. En soms ontvang je een vergoeding tot 75% van de annuleringskosten, soms tot 100%. Het is dus zeker aan te raden om in je polisvoorwaarden te duiken of contact op te nemen met je verzekeraar of tussenpersoon. Uiteraard kan je altijd contact met ons opnemen, wij helpen je graag! 

Situatie 2: de vakantieplek waar je bent gaat op slot

Wat als je al op vakantie bent, maar je hotel, cruiseschip of gehele vakantieplaats op slot gaat? En je hierdoor preventief langer op je vakantiebestemming moet blijven? Ook in dit geval kan je de kosten in de meeste gevallen niet claimen op je reisverzekering. Extra reis- en verblijfkosten zijn wel verzekerd op je reisverzekering, maar alleen als je zelf ziek wordt, in het ziekenhuis terecht komt of een ongeval krijgt. Blijk je tijdens een quarantaine besmet te zijn? Dan heb je weer wél recht op vergoeding.
Neem in dit geval contact op met de reisleiding van je touroperator en met de alarmcentrale van je reisverzekeraar.

Situatie 3: je wordt zelf ziek op vakantie

Ben je op reis en krijg je zelf het coronavirus (of een andere ziekte)? Dan kan je de meeste kosten die je hierdoor maakt claimen op je reisverzekering of op je zorgverzekering (tot Nederlands tarief). Daarnaast worden eventueel ook de extra gemaakte reis- en verblijfkosten gedekt door je reisverzekering. Neem hiervoor contact op met de alarmcentrale van je reisverzekeraar.

Situatie 4 : er komt een negatief reisadvies voor je bestemming

Komt er een negatief reisadvies voor je bestemming? Ook dan krijg je in de meeste gevallen geen vergoeding vanuit je annuleringsverzekering (meestal wel bij een allrisk dekking). Bij een negatief reisadvies zal de reisorganisatie meestal zelf de reis kosteloos annuleren of je de mogelijkheid geven om de reis kosteloos om te boeken. Check dit bij je touroperator, luchtvaartmaatschappij of je online reserveringssysteem (zoals booking.com). 

Biedt het Calamiteitenfonds dekking?

Het Calamiteitenfonds krijgt vragen over de garantieregeling van het fonds als het gaat om ziektes/epidemieën. Is hiervoor dekking? Het antwoord is: nee, voor ziektes bestaat geen dekking. Het Calamiteitenfonds doet nooit uitkering voor nog niet aangevangen reizen. Ook niet wanneer wel sprake is van een natuurramp of molest op de geboekte reisbestemming.

Vragen?

Heb je hier vragen over? Of wil je weten of jouw verzekering hiervoor dekking biedt? Neem dan gerust contact met ons op via 0162-475675 (bellen of WhatsApp) of mail naar schade@geerts.nl. Wij helpen je graag!

Schade meldenInloggen Mijn GeertsPolisvoorwaarden
Stuur een bericht