Waarom Roy als schadebehandelaar bij Geerts werkt

“Je moet je klanten ook een beetje kennen. De een wil graag met u aangesproken worden. En de ander wil hier binnenkomen en, bij wijze van spreken, op de schouder geslagen worden met; hey hoe ist?”

Roy werkt sinds januari 2021 als schadebehandelaar bij Geerts. Hij woont in Oosterhout, samen met zijn verloofde. Als Geerts verhuist naar het Europark, verhuist Roy ook mee die kant op. Hij heeft namelijk een huis gekocht in de buurt. Wat houdt zijn werk in? Hoe beschrijft hij de werksfeer? Wat vindt hij leuk aan het werken bij Geerts? En wat geeft hij graag mee aan potentiële collega’s?

Hoe ben je hier terecht gekomen?

Ik werkte eerst in Nijmegen voor een bank, maar die reistijden waren vrij lang. Ik ging daarom weer opzoek naar iets in de financiële hoek, maar dan in Oosterhout.  Dan kom je al vrij snel bij Geerts uit. Ik heb een open sollicitatie naar Geerts gestuurd en vervolgens zijn we in een gesprek gaan kijken wat me aansprak en wat niet. Vervolgens heb ik een aantal hele leuke gesprekken gehad. Op die manier hebben we gekeken welke functie het beste bij mij zou passen. Van te voren had ik namelijk nog niet echt een goed idee wat ik kon verwachten. Ik had sowieso nog nooit in de verzekeringen gewerkt.

Wat houdt jouw functie in?

Ik ben schadebehandelaar. Dat houdt in dat ik het proces begeleid vanaf het moment dat iemand belt dat hij schade heeft tot en met de complete afwikkeling van de schade. Bij Geerts hebben we ook een volmacht, dat betekent dat we alles zelf behandelen in plaats van dat we het aan de verzekeraar doorgeven. De schades zijn heel uitlopend. Het kan gaan om een oudere dame die haar bril heeft laten vallen tot aan schades aan vrachtwagens van een logistiek bedrijf. Het is dus heel divers. Bij dat proces komt veel contact tussen ons, de verzekerde, tegenpartijen en soms maatschappijen kijken. Je hebt dus met allerlei mensen te maken die allemaal andere belangen hebben. Binnen dat hele dossier proberen we altijd het belang van de klant in de gaten te houden.

Hoe ziet jouw dag er uit?

In principe bestaat mijn dag uit de mailbox bekijken en nieuwe schademeldingen op me nemen. Daar hoort ook altijd klantencontact bij. Je wilt altijd duidelijk weten wat er aan de hand is. Heeft iets hoge spoed?Is het iets waar we de klant voor kunnen uitnodigen met een kop koffie? Vervolgens ga je met de schade aan de slag. Soms moet je je ook verder verdiepen in de polisvoorwaarden als je die niet meteen weet.

In sommige gevallen ga ik ook naar de klant zelf toe. Nu corona een beetje op zijn retour is proberen we de mensen ook weer op te zoeken. Dat vinden wij als schadeteam ook heel belangrijk. Een verzekering afsluiten moet iedereen, maar als er echt een keer wat aan de hand is, is het fijn dat je meteen snel geholpen wordt. Dan komt het er op aan. Ik vind het daarom ook belangrijk dat we altijd bereikbaar zijn. Niet alleen telefonisch, maar dat je ook fysiek binnen kunt lopen wanneer er iets aan de hand is. Dat is denk ik ook waar wij het verschil mee kunnen maken. Als je bij een grote verzekeringsmaatschappij verzekerd bent, dan sta je waarschijnlijk eerst een kwartier in de wachtrij. Hier vragen klanten gewoon naar Roy, Erica, Aries of Laura. Wij weten altijd waar het om gaat. Die aanpak onderscheid Geerts denk ik van andere tussenpersonen en maatschappijen.

Waar krijg jij energie van?

Geen enkele schade is hetzelfde.  Het is dan soms best een gepuzzel om uit te zoeken hoe iets precies zit. Ik krijg er energie van om dat op te gaan pakken en uit te gaan zoeken. Soms moet je daar ook een beetje creatief in zijn. Wanneer een klant blij is met de uitkomst ben ik dat vaak ook. Als wij bijvoorbeeld een afwijzing krijgen betekent dat niet dat we het daar meteen bij laten zitten, dan klimmen wij vaak ook weer in de pen. In sommige gevallen komt een verzekeringsmaatschappij of tegenpartij dan toch terug op zijn uitspraak. Dat is tof, dat je toch iets voor die mensen kunt betekenen terwijl ze hier eigenlijk al niet meer op gerekend hadden.

Wat maakt het werken bij Geerts leuk?

Wat het voor mij het allerleukste maakt is het contact met de klanten. Omdat wij de schadeafdeling zijn, komen mensen bij ons met een probleem. Ik vind het leuk om te kijken hoe je daar een goede oplossing voor kunt vinden. Soms is dit ook een hele uitdaging. Je kunt namelijk niet altijd een positief bericht naar de klant brengen. Dan is het toch de kunst om daar goed mee om te gaan en dat richting de klant op een goede manier uit te leggen. Je moet je klanten ook een beetje kennen. De een wil graag met u aangesproken worden en de ander wil hier binnenkomen en, bij wijze van spreken, op de schouder geslagen worden met; “hey hoe ist?”. Dat moet je wel kunnen inschatten. In principe probeer je altijd voor iedereen een goede oplossing te vinden. Je moet er alles aan doen om het goed af te wikkelen voor de klant.

Hoe zou je de werksfeer bij Geerts omschrijven?

Heel prettig! Als je vertelt dat je op een verzekeringskantoor werkt beginnen de meeste mensen te gapen. Buiten dat verzekeringen je moeten interesseren, moet je het ook met je collega’s goed kunnen vinden. Dat maakt het verschil of je graag naar je werk komt. Ik vind het altijd heel gezellig op kantoor! Richting klanten zijn we vaak formeel. Dan is juist leuk om te merken dat het juist achter de schermen informeel en gezellig is. Maar ook dat er een geintje vanaf kan en dat we niet allemaal van die stijve verzekeringsmensen zijn. Samenwerken is binnen Geerts belangrijk, daar moet je als nieuwe collega wel tussen passen.

Is er nog iets wat je aan potentiële collega’s mee wilt geven?

Het is wel belangrijk dat je er open in gaat. Ik had zelf bijvoorbeeld nog geen ervaring met verzekeringen, dan weet je van te voren niet zo goed wat je kunt verwachten. Het is dan soms best pittig, daar moet je even doorheen. Je krijgt bij Geerts veel vrijheid, dat is heel prettig. Het is niet dat je aan je lot wordt overgelaten, maar het is wel een werkwijze waar je je weg in moet vinden. Tijdens mijn vorige werk zat ik met veel man op een afdeling, dan voel je je soms echt een nummertje. Na een jaar weet de manager dan bijvoorbeeld je naam nog niet. Dan voel je je vervangbaar. Hier ben je meteen een kwart van het schadeteam. Vanaf dag 1 werd mijn mening al gevraagd en ook andere collega’s kwamen naar me toe met vragen, dan voel je heel erg gewaardeerd. Je kunt hier echt iets bijdragen en hebt echt iets te vertellen als je hier werkt.

Wil je als schadebehandelaar werken?